Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Slider monografie

BIZ nr 24(398): Emil Nolde. Koniec niemieckiej legendy?

„Biuletyn Instytutu Zachodniego” nr 24(398)/2019: dr Bogumił Rudawski, „Emil Nolde. Koniec niemieckiej legendy?”

Już dawno żadne wydarzenie artystyczne nie wzbudziło tak żywego zainteresowania niemieckich (ale również światowych) mediów, jak trwająca w Belinie wystawa „Emil Nolde. Eine deutsche Legende. Der Künstler im Nationalsozialismus” („Emil Nolde. Niemiecka  legenda. Artysta w czasach narodowego socjalizmu”), poświęcona osobie i twórczości malarza Emila Nolde. Nolde był i pozostaje ciągle jednym z najwybitniejszych i najbardziej rozpoznawanych malarzy niemieckich. Jego obrazy cieszą się niemałym uznaniem światowych kolekcjonerów. W 2017 r. londyński dom aukcyjny Christie sprzedał jedną z prac artysty pt. „Indyjska tancerka” („Indische Tänzerin”) za prawie 5,5 mln dolarów. Jednak ze względu na swoją kontrowersyjną przeszłość Nolde staje się dla Niemców nie tylko powodem do dumy, ale również kolejną przyczyną do krytycznego spojrzenia na trudne dziedzictwo narodowego socjalizmu.


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640